Biblické texty najdete zde: http://m.liturgie.cz/misal/05velikonoce/03_00.htm

V devadesátých letech mne štvalo, že se církev v očích mocných tohoto světa dostala postupně na úroveň nějakého spolku. Zatímco na začátku devadesátých let byla ještě vnímána jako výjimečná duchovní síla a mravní autorita celé společnosti, tak se během několika let ocitla v roli jakéhosi svazu zahrádkářů. V této době nás bohužel zahrádkáři značně předběhli, jak jsme mohli sledovat při otevření hobbymarketů již před Velikonocemi – a nebylo tam jen 15 lidí.

Chápu obavy a nechci příliš kritizovat ty druhé. Zatímco dříve mne ty věci štvali, tak dnes už mne spíš jen mrzí. Říkám si ovšem jaké místo má v mém životě víra, vztah s Bohem, láska k Bohu, Boží slovo, …. Nestala se pro mne víra už jen jakýmsi koníčkem, nějakým vztahem mezi mnoha dalšími, pěkným zvykem, rodinou tradicí, společenskou záležitostí, … Má můj vztah k Pánu Ježíši nějaký vliv na to, jak pracuji, na to, jak odpočívám, jak nakupuji, jak zdravím druhé lidi, jak jím, jak spím, jak žiji?

Učedníci, kteří šli do Emauz, vsadili vše na jednu kartu, svůj život spojili se svým Mistrem a Pánem Ježíšem Kristem. Teď jim Mistra zabili, zhroutil se jim svět a oni jsou celí smutní. Ježíš Nazaretský pro ně nebyl jen jedna z možností, možný kandidát na krále a neříkali si: „Kdo ví, třeba by to mohl být i Mesiáš. No, není to vyloučené.“ Ježíš byl pro ně vším, byl smyslem jejich života.

Nevíme, proč šli do Emauz, které byly vzdálené 60 honů neboli stádií, tedy asi 11,5 kilometru, ale víme, že nešli k Ježíšovu hrobu, který byl podstatně blíž. Přesto se s Ježíšem setkávají. Člověk si říká, kolik Kristových učedníků asi odešlo a Pán Ježíš se k nim nepřipojil. Proč se právě ke Kleofášovi a jeho druhu připojil? Jedním možným vysvětlením je, že věděl, jak je pro ně důležitý a co pro ně znamená, a že přesto, že si myslí, že je po všem, ho nepřestali mít rádi nade vše.

Pán Ježíš učedníky, kteří ho milují, nenechá jen tak odejít, připojí se k nim, vykládá jim, co se ve všech částech Písma na něj vztahuje, zůstane s nimi, láme chléb – slaví mši sv. Jejich srdce zamrzlé smutkem zase hoří a rychle se vrací do společenství církve – mezi dvanáct apoštolů a jejich druhy. Láska Kleofáše a jeho druha k Pánu Ježíši byla tak silná, že nezanikla ani v té největší krizi, a tak mohla zase ožít, zase se mohla rozhořet při setkání s Kristem.

Vracím se k začátku svého zamyšlení: Jaký je můj vztah k Bohu? Co pro mě znamená Pán Ježíš? Jak je důležitá je víra v mém životě? Nestala se pro mne modlitba čímsi nepatřičným, když tak často probíhá až po 22 hod.? Pokud neoživíme a neobnovíme svůj vztah ke Kristu, pak riskujeme, že v okamžiku krize víry tento vztah zahyne. Zůstaneme u povzdechu: „My však jsme doufali …“ a všechny slova moudrých věřících lidí nám přijdou jako zbožné řečičky nějakých žen, co měli vidění a některých dalších, kteří stejně nic neviděli. Kristus zůstane zahradníkem a nebude Mistrem, protože přeslechneme, že i nás volá jménem. A na cestě do Emauz zůstaneme sami.

S největší pravděpodobností i v našem životě přijde nějaká velká krize víry anebo už přišla. Zhroutí se nám svět a my budeme celí smutní, odejdeme z našeho Jeruzaléma někam pryč – do místa, které je na hony vzdálené místu, kde jsme prožili to největší zklamání. Pokud je naše víra jen jakýmsi koníčkem a zvykem, tak tím vše skončí.

Věřím ale, že Pán Ježíš je opravdu Pánem našeho srdce a že se chceme přes všechnu svou hříšnost rozhodnout pro lásku k němu, že mu chceme dát první místo v našem životě. Potom i ve chvíli největšího zklamání a krize víry si můžeme být jisti, že se k nám připojí, začne vykládat a odhalovat smysl, naše srdce se opět rozhoří a my se vrátíme do společenství církve a budeme svědčit, co se nám přihodilo a jak jsme Ježíše nakonec poznali.