Při posledním sčítání lidu vzrostl počet těch, kteří se hlásí k víře, ale nehlásí se k nějaké konkrétní církvi. Je to pochopitelné hned z několika důvodů. Konkrétní organizace s sebou nese pravidla a požadavky, ale také jsou v ní lidé a ti mají své chyby, slabosti a hříchy. Tak je to v církvi už od začátku. Pán Ježíš si vybral Šimona Petra, přestože mu oprávněně namítal: „Pane, odejdi ode mě: jsem člověk hříšný!“

 Když slyšíme dnešní evangelium, tak máme pocit, že se Pán Ježíš a Šimon potkávají poprvé. Ovšem pokud se podíváme do Lukášova evangelia, tak již v předchozí kapitole Kristus přichází k Šimonovi přímo do domu, a dokonce mu uzdravuje tchýni. Ona je pak obsluhovala, což znamená, že spolu jedli a pili a jistě lecos probrali a trochu se poznali. Šimon tedy dobře věděl, že Ježíš není rybář ale tesař, ale také byl svědkem minimálně jednoho jeho zázraku.

 Za jakých okolností nastupuje Ježíš na Šimonovu loď? Rybáři se vrací po noční, unavení, hladoví, nevyspalí a najednou vidí, jak Ježíš – kterého minimálně Šimon již znal – stojí na břehu a lidé se na něho tlačí. Evangelista píše pak jen: Vstoupil na jednu z těch lodí, která patřila Šimonovi. Přijde mi nepravděpodobné, že by Kristus na tu loď vstoupil, aniž by žádal Šimona o dovolení. Já si dokonce myslím, že ho Petr na tu loď pozval.

 Teď si to představte, člověk unavený po celonoční práci, který už myslí na to, jak je v posteli, aby alespoň na chvíli zapomněl, že celou noc makal a bylo to úplně k ničemu. Dokončuje poslední úkol – pere sítě – a teď ho napadne, že by mohl pozvat Ježíše na loď, aby se lidé na něj nemačkali, a přitom ho dobře slyšeli a Pán Ježíš si k tomu mohl sednout. Na tomhle skutku lásky stojí církev stejně jako na Petrově vyznání u Césareje Filipovy. Petr byl zbrklý, někdy smýšlel příliš přízemně, ze zbabělosti zapřel Krista, ale dokázal mít rád. I když už padal na ústa, tak nabídl Ježíši svou loď, pozval ho dál, nabídl místo k sezení, zapomněl na sebe a na svou únavu.

 Ještě další mimořádnou věc Šimon udělal potom, když Ježíš přestal mluvit. Zajel s lodí na hlubinu a ty čerstvě vyprané sítě spustil do Genezaretského jezera. Neudělal to kvůli tomu, že by si myslel, že nějaký nazaretský tesař rozumí rybolovu, ale už byl svědkem uzdravení své tchýně a věděl, že Ježíš to neříká jen tak. Poznal moc Kristova slova, a proto odpovídá: „Mistře, celou noc jsme se lopotili, a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.“

 Na Božím slově a na skutcích lásky stojí společenství církve. Ano, Šimon Petr je člověk hříšný, a přece ho Kristus vybral, aby lovil lidi. A když ten den již podruhé přirazili s loďmi k zemi, tak nejdou domů, aby si už konečně lehli, ale nechali všeho a šli za ním. To prosím není výzva k tomu, abychom zanedbávali odpočinek. Ale jsou chvíle, kdy Boží volání nesnese odkladu, kdy člověk svým váháním riskuje, že prováhá ten správný okamžik, kde je nám Ježíš nablízku.

 Církev to pro mne nejsou skandály zneužívání, lidé machynující s majetkem nebo preláti hrající si na bohy. To je dílo lidí a dílo ďáblovo. Církev pro mne nejsou ani krásné kostely, posvátné obrazy, starobylé kláštery. Z toho nakonec nezůstane kámen na kameni. Církev to je společenství lidí shromážděných okolo Pána Ježíše. Společenství spolu s apoštoly a Petrem – se všemi jejich chybami a hříchy. Je to společenství, které je dnes stejně jako tenkrát založeno na jasné odpovědi: „Ale na tvé slovo …“ a na dobrých skutcích často skrytých zrakům lidí i objektivům televizních kamer.

Je to společenství, které stojí a padá na obětavosti dnešních Šimonů, kteří po náročné šichtě nepřestávají sloužit Pánu Ježíši a hledají cesty, jak mu pomoci, aby i dnes mohl hlásat své slovo. Je založeno na nezištné pomoci kostelníků a kostelnic, varhaníků a varhanic, katechetů a katechetek a na službě mnoha dalších bezejmenných a skrytých lidí. Jsou to lidé, kteří také mají své chyby, ale mají také v srdci lásku a proto jim patří dík, proto se hlásím nejen ke Kristu, ale i k jeho Církvi.