„Peníze hýbou světem.“ Ať se nám to líbí nebo ne, tak ta nejdůležitější jednání Evropských institucí, naší vlády i parlamentu, obecních zastupitelstev i České biskupské konference jsou o penězích. Ze soudních procesů daleko více sledujeme dotační podvody a korupční kauzy než případy vražd. Ti zkušení říkají: „Každý člověk se dá podplatit, je to jen otázka výše.“ A když člověk sleduje dění kolem sebe, tak si říká, že asi mají pravdu.

Pán Ježíš to říká celkem jasně: „Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.“ Ovšem my na to oprávněně namítáme, že to je sice hezké, ale bez peněz se na této zemi nedá žít. Člověk přece nemůže žít jen z modliteb. Někde musíme bydlet, něčím topit, něco jíst, do něčeho se oblékat … Víme, že i na tyto námitky dává Ježíš odpověď v horském kázání: Nedělejte si starosti o svůj život, co budete jíst, ani o své tělo, do čeho se budete oblékat … Podívejte se na ptáky … Pozorujte polní lilie … Nejprve tedy hledejte Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno. (Mt 6,25n.28.33)

Dobře víme, že to neznamená složit ruce do klína, lehnout si na kavalec a čekat, jak se o nás Pán Bůh postará. Máme se snažit dobře využít všechny talenty, schopnosti a dovednosti, které nám Bůh dal, ale máme odpovědnost i za všechen majetek a peníze, které nám byly svěřeny. Víme, jak byl potrestán služebník, který svěřenou hřivnu zakopal. Pomocí peněz se dá vykonat mnoho dobra, jak nás Kristus vybízí: Získávejte si přátele z nespravedlivého mamonu, abyste – až ho nebude – byli přijati do příbytků věčných. Ale také to znamená, abychom penězům nikdy nesloužili, ale peníze sloužili nám.

Řekl bych, že mnoho velmi bohatých lidí má pocit, že oni penězům neslouží, ale že peníze slouží jim. Ano, oni ten pocit mají, ale skutečnost je jiná: stali se otroky peněz a peníze se pro ně staly důležitější než lidé v jejich blízkosti, než jejich vlastní svědomí nebo čest, důležitější než pravda a spravedlnost, důležitější než Bůh a jeho přikázání.

Sociální nauka církve dala jako cíl hospodářského snažení člověka a jeho rozvoj. Soudobé tržní hospodářství má za svůj cíl zisk. Je třeba si vybrat: jde nám o Boha a o lidi anebo nám jde o prachy? Co je pro nás důležitější? To je věc, která se projevuje v konkrétních rozhodnutích. Ne všechno, co je v souladu se zákonem je spravedlivé, ne všechny legální hospodářské aktivity respektují důstojnost člověka atd.

Evropská unie začínala jako společenství založené na duchovních hodnotách křesťanských otců zakladatelů a ve chvíli, kdy se ústy některých rozhodla ke křesťanství nepřiznat, tak se z ní pomalu stává spolek, který už je hlavně o penězích. Neříkám to jako odsouzení tohoto společenství, které už dlouhá desetiletí zamezilo válce mezi odvěkými rivaly, ale spíše se připojuji k prosbě z 1. listu Timotejovi: ať se konají modlitby prosebné, přímluvné i děkovné za všecky lidi, za krále a všechny, kdo mají moc … Pokud má někdo moc a hodně peněz, a často jsou moc a peníze úzce spojeny, tak je velice těžké se nestát otrokem mamonu. To je svým způsobem zázrak a za něj je třeba se modlit.

Říkám si, že my křesťané bychom se měli zvlášť modlit za všechny ty, kdo rozhodují o penězích v církvi. Na jednu stranu cítí oprávněně odpovědnost nepromarnit to, co jsme získali od předešlých generací a co bylo částečně během restitucí vráceno. Na druhou stranu si říkám, že stojíme před velkým nebezpečím, aby hlavní starostí biskupa nebo faráře nebyly peníze. Někteří říkají, aby se to svěřilo odborníkům, ale to pak často dopadá jako v tom dnešním podobenství s nepoctivým správcem. Jen pro upřesnění bych dodal, že Kristus chválí jeho prozíravost, ale ne jeho nepoctivost.

Je důležité si přiznat, že nikdo z nás není imunní vůči svodům, které s sebou velké peníze nesou a že je třeba obnovit naše rozhodnutí pro Boha. Jinak velmi snadno můžeme skončit jako kupci, které kritizuje prorok Amos, že říkají: Kdypak už bude po slavnosti novoluní, abychom mohli prodávat obilí?“ Našimi slovy: „Kdy už konečně skončí mše, abychom se mohli věnovat nájmům a investicím.“ Jen opravdové rozhodnutí pro službu Bohu a lidem nás může zachránit před otroctvím penězům. Jen nekonečná Boží láska a moc nás může před tímto otroctví uchránit po celý život.