„Rusko napadlo Ukrajinu!“ Stalo se to, před čím varovali tajné služby, čeho se mnozí obávali, a přesto jsme mnozí doufali, že se to nestane. Strom jménem Vladimir Vladimirovič Putin vydal své ovoce. Z trní se zkrátka nesbírají fíky ani z bodláčí se nesklízejí hrozny. Jak nám vysvětluje Pán Ježíš. Někteří až tváří v tvář této nevyprovokované agresi poznali, co je Vladimir Putin zač.

 Pán Ježíš nás na jednu stranu varuje, abychom příliš nezkoumali třísky v očích druhých, ale napřed vyndali trám ze svého oka. Na druhou stranu jasně říká, že každý strom se pozná po vlastním ovoci. A potom vysvětluje, co míní tím stromem, když mluví o dobrém a zlém člověku. Skoro jakoby to ani nebyl Pán Ježíš, když prohlašuje: Dobrý člověk vydává z dobré pokladnice svého srdce dobro, ale zlý ze zlého vydává zlo. Vždyť přece nepřišel povolat spravedlivé, ale hříšníky a na kříži zemřel za všechny lidi.

 Ano, Pán Ježíš opravdu zemřel za všechny, a to bez ohledu na to, zda při mši sv. během proměňování dál budeme říkat za všechny anebo po čase budeme říkat za mnohé. A také je pravda, že i ten největší hříšník, dokonce i ten největší válečný zločinec, se může opravdově obrátit, konat pokání a nakonec jako lotr na kříži slyšet Kristova slova: „Amen pravím ti: dnes budeš se mnou v ráji.“

 Platí, že máme nenávidět hřích a milovat hříšníka. To ovšem neznamená, že by ten hříšník přestal být hříšníkem. To neznamená, že nejsou zlí lidé, že nejsou zločinci. Laskavost není hloupost a dobrota není slabost. Bůh je nejvýše milosrdný, ale je také nejvýše spravedlivý. Jak píše Pavel Galaťanům: „Nemylte se, Bůh se nenechá posmívat! Co kdo zasel, to také sklidí.“ (Gal 6, 7)

 Někteří teď začnou nadávat na Rusy a na Rusko, tak jako kvůli skandálům některých kněží nadávají na církev. Jsou lidé, kteří si myslí, že tím stromem je celá země nebo celý národ, ale Pán Ježíš říká dost jasně, že nemluví o národu nebo o nějaké skupině, ale o člověku.

 Podle Vladimira Putina nehodnotím Rusko a Rusy, podle úředníka biskupství, který čachruje s majetkem nehodnotím církev. Můžeme se setkat s úžasnými lidmi, kteří patří třeba do nějaké sekty, a přesto si nemyslím, že by ta sekta byla úžasná. Mnozí jsme znali komunisty, kteří byli dobrými lidmi, a přesto je komunismus zločinný systém. Je velice ošemetné podle plodů hodnotit nějakou zemi, náboženství, filozofii nebo světový názor. Je to zvlášť na pováženou, pokud máme k dispozici jen krátký časový úsek.

 Po dvou tisíci letech historie křesťanství si myslím, že plody jednoznačně hovoří v jeho prospěch a že všechno dobré, co církev přinesla bohatě vyváží všechno to, co bylo zlé. Přesto je mnoho lidí, kteří si myslí, že je to obráceně, a nejsou to jenom ti, kdo mají zlé úmysly. Hodnotit podle plodů náboženství nebo víru je opravdu velmi ošemetné a často to nevede k správnému poznání.

 Hodnotit podle plodů konkrétního člověka mi ale může dát jasnou orientaci. Ne proto, aby někoho odsoudil. Soud přece patří Bohu. Jde o to, že někdy je potřeba se chránit a chránit i druhé. Někdy je potřeba izolovat dítě nebo mladého člověka, aby nekazil druhé a nenaváděl je ke zlu. Někdy je potřeba izolovat politika, který propadl působení zlého ducha. Ano, i za zlé lidi Pán Ježíš zemřel, to ale neznamená, že by nebyli zlí a že by nebylo potřeba se před nimi chránit a bránit.

 Přeci jen si myslím, že mezi křesťany je daleko větší procento dobrých lidí a že je tam mnoho lidí úžasných. V dlouhodobé perspektivě a ve většinovém měřítku víra opravdu lidi ovlivňuje, ať už pozitivně nebo negativně. Povzbuďme se navzájem, abychom přinášeli dobré ovoce. Víme přece, že naše námaha není marná, když ji konáme ve spojení s Pánem. A když pozorujeme, co se děje na Ukrajině, napadají mne slova 22. žalmu: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil? Daleko jsi od mých proseb, od mého hlasitého nářku. … Nevzdaluj se ode mě, neboť jsem v tísni, buď blízko, vždyť nemám pomocníka. Obklopuje mě množství býků, bašanští tuři mě obkličují.

Své tlamy na mě otvírají jak dravý lev řvoucí. Neboť mě obkličuje smečka psů, tlupa zlosynů mě svírá.

… Probodli mi ruce i nohy, Ty však, Hospodine, nestůj daleko, má sílo, pospěš mi na pomoc! Mou duši od meče vysvoboď, z drápů psa můj život, zachraň mě ze lví tlamy, mě ubohého z buvolích rohů! Budu vyprávět svým bratřím o tvém jménu, uprostřed shromáždění budu tě chválit. (Žalm 22,2.12-14.17.20-23)