Použito čtení z cyklu A – evangelium z Jan 4, 5 – 42

Víme, že i u těch nejkrásnějších věcí, záleží na tom, kdo je prodává a kdo je jak prezentuje. Jsou lidé, kteří několikrát nabouranou starou škodovku dokáží představit tak, že máte pocit, že kupujete nejnovější mercedes. Ovšem jsou také lidé, kteří i nejkrásnější šaty představí tak, že máte pocit, že jde o kus hadru. Také u myšlenek, názorů a náboženství záleží na tom, jak se prezentují, což chápou ideologové všech dob. Jenže Ježíš jedná úplně jinak, než bychom očekávali.

Koho pověří Kristus, aby ho hlásal obyvatelům města Sychar? Ženu, která žije s šestým mužem bez řádného svazku. Ženu, která se už raději neukazuje mezi lidmi, a proto jde v poledne ke studni. A toto prosím není náhodný výběr, vždyť Ježíš je pravý Bůh. Ježíš záměrně vybírá tuto ženu, protože ona nebude hlásat sebe a své úspěchy – vždyť její život je jeden krach za druhým – ale bude hlásat opravdu Krista. Tato žena nakonec dovede Samaritány k Ježíši a umožní jim, aby ho sami slyšeli a poznali, že je to skutečně Spasitel světa.

Zajímavé je, že biblisté se dohadují, kde bylo to město Sychar. Jakubova studna je dodnes známá a byl nad ní vystavěn křesťanský kostel, ale město Sychar známo není. Byla vyloučena obec Šekem, protože ta zanikla v 1. století před Kristem, a tak mnozí uvažují o osadě Aškar. A já si myslím, že tato nejednoznačnost určení nám umožňuje, abychom si i naši obec, naše město, pojmenovali Sychar. Každý z nás může být tím nehodným hříšníkem, který se setkal s Ježíšem a dostal pozvání, aby obyvatelům svého města zvěstoval Krista, který dává pramen vody tryskající do života věčného.

Co nebo kdo ovšem je tím pramenem vody tryskající do života věčného? Ježíš tu neslibuje zrušení žízně – a to ani v přeneseném smyslu, tedy žízně po naplnění, po štěstí … – ale slibuje zdroj, který bude trvale přítomen. Je to obraz nevyčerpatelného zdroje, který živí všechny naše potřeby a touhy. Něco v nás, co ovšem není člověku vlastní, tedy nejde o nesmrtelnou duši. Je to sám Duch svatý!

Je to tedy Duch svatý, kterého Ježíš nabízí, kterého nám dává. Ten Ježíš, který byl odsouzen kolem poledne (Jan 19, 14) – tedy ve stejný čas, kdy proběhlo setkání u studny – který na kříži volá: „Žízním.“ (Jan 19, 28), z jehož probodeného boku vytryskla krev a voda. (Jan 19, 34) Tento Ježíš v tu chvíli, kdy umírá odevzdal ducha, jak čteme ve studijním překladu (Jan 19, 30). Ano, skrze svou smrt a vzkříšení nám Kristus dává Ducha sv. – pramen vody tryskající do života věčného.

Přestože vnímáme rozdíl mezi obrazy ponoření do vody, které se děje ve křtu a pitím vody, které zahání žízeň, tak první křesťané různé obrazy, které se vztahují k vodě spojovali. Apoštol Pavel klidně napíše: „… byli jsme jedním Duchem pokřtěni v jedno tělo. A všichni jsme byli napojeni týmž Duchem.“ (1 Kor 12, 13) V římských katakombách najdeme vyobrazení rozhovoru se Samařankou jako symbolu křtu. V Janově evangeliu předchází rozhovoru se Samařankou informace, že Ježíš křtí více učedníků než Jan, respektive jeho učedníci. Od pradávna se toto evangelium čte v rámci přípravy katechumenů na křest.

Jde tu ovšem o Ježíšův způsob křtu, tedy o křest, který dává Ducha svatého. Jak píše Pavel Římanům: „… Boží láska je nám vylita do srdce skrze ducha svatého, který nám byl dán.“ (Řím 5, 5) Je dobře vědět a připomínat si, že jsme opravdu dostali dar Ducha sv., ten pramen vody tryskající do života věčného. Nemusíme žíznit, pokud z tohoto pramene opravdu pijeme, pokud ho čistíme od všech našich nánosů pýchy, sobectví, nečistoty, závisti … Máme pramen, který může utišit žízeň lidí okolo nás – máme jim, co nabídnout!

Samařanka se nejprve tak trochu vysmívá Ježíši, že ani nemá vědro a jestli si myslí, že je větší než praotec Jakub. Kolik dětí se vysmívá dětem z věřících rodin pro jejich víru. Dětí, které u studní tohoto světa – tabletů, You Tube, sociálních sítí – hledají marně utišení své žízně. A vůbec netuší, že právě ty věřící děti, kterým se často vysmívají mají v sobě pramen vody tryskající do života věčného. Pramen, který i tu jejich žízeň může utišit.