Co je základním problémem církve dnes? Mnozí řeknou, že je to ubývající počet křesťanů v Evropě, ubývající počet duchovních a řeholníků, počet bohoslovců v naší zemi i okolních zemích, který velmi rapidně klesl … Jistě to jsou vážné problémy, ale ten základní problém je někde jinde: Zapomněli jsme, že jsme jen správci, že církev je Kristova, že On ji založil, vybudoval, že se oni stará a především, že je to jeho církev.

Jak zaznělo na synodě v Římě: „Kulaté stoly nám také připomínají, že nikdo z nás není na této synodě hvězdou. Protagonistou je Duch svatý a pouze se srdcem plně otevřeným jeho vedení budeme schopni odpovědět na povolání, které jsme jako členové synody obdrželi. Mluvit o Duchu svatém neznamená, že zapomínáme na své zaměření na Krista. Naopak, Duch svatý zde zpřítomňuje Krista mezi námi, stejně jako to učinil v eucharistii, kterou jsme společně slavili. Bůh Otec nás skrze Ducha svatého uvádí do společenství s Kristem ukřižovaným a vzkříšeným.“

Problém není v tom, že vinice nepřináší plody, ale že nájemci se tváří tak, jako by jim patřila. Jistě Ježíš svým podobenstvím mířil na farizeje, velekněze a starší lidu, kteří Krista nepřijali, kteří nepřijali ani Boží proroky před ním a ze sebe udělali pány Božího království. Ovšem jak často lze toto podobenství vztáhnout na společenství církve. Také my se tváříme, jako by nám církev patřila, a je jedno, zda nás to vede k tomu, že máme pocit, že všechno musí zůstat tak, jak se to dělalo vždycky anebo zda chceme všechno změnit.

Úkolem synody o synodalitě tedy není měnit či konzervovat, ale nechat se vést Ježíšem. Jak řekl v úvodu koptský katolický patriarcha Ibrahim Isaak Sedrak: Nechť je tedy ústřední postavení Krista vůdčí nití této synody. Ať je alfou a omegou našich diskusí, ať je světlem, které ozařuje naše debaty, ať je konečným kladem veškerého našeho úsilí.“ Ježíš je tím kvádrem nárožním, od kterého se půdorys stavby i vše ostatní vyměřuje – on je Pán, jemu patří vinice.

Jenže to dnešní podobenství se netýká jen těch druhých. Tady nejde jen o farizeje, velekněze a starší lidu z doby Ježíšovi, tady nejde jen o církevní hierarchii včera či dnes, tady jde o každého z nás. V určitém smyslu byla každému z nás svěřena úžasná vinice – obehnaná zdí, s lisem i strážní věží – každý z nás dostal od Boha mnoho darů. Byli nám také svěřeni nejrůznější lidé a dostali jsme důležité úkoly. Mnoho jsme dostali do správy, ale chováme se jako správci, kteří ve svůj čas odvádějí výtěžek, nebo se chováme jako by nám všechno patřilo?

Setkal jsem se v životě s lidmi, kterým dělalo velmi dobře, když mohli někomu něco zakázat nebo odmítnout. Mně osobně dělá velmi dobře, když mohu někomu něco dovolit. Nevím, jaký jste typ, ale myslím, že v každém případě je dobře vědět, že něco dovolit nebo zakázat není jen na nás. Jde o to, k čemu nás vede Ježíš – Bůh Láska. Rodiče a všichni, kdo měli někdy na starosti děti vědí, že v určitých situacích je ta největší láska k dětem jim něco zakázat, i když pro mnohé z nás je to strašně těžké.

Co ale dělat konkrétně, abychom byli správci, kteří ve svůj čas odvádějí výtěžek? Určitě máme Bohu v modlitbě děkovat, děkovat za každého člověka – který třeba i trochu díky nám – našel cestu k Bohu; děkovat za všechno, co se nám s Boží pomocí podařilo. Děkovat s vědomím, že daný úspěch je především záležitostí Boží. Děkovat a oslavovat Krista a ne sebe. Děkovat s vědomím, že jsme jen neužiteční služebníci. Děkovat!

A tou další věcí je ptát se. Ptát se Ježíše, co po mně chce, co po nás chce. Patriarcha Sedrak na synodě zdůraznil, že svět „od nás očekává svědectví o vzkříšeném Kristu, o životě a naději“. A já bych dodal, že to od nás právem očekává. Křesťané tu nejsou od toho, aby se utápěli v žabomyších válkách, snahách zaopatřit sami sebe nebo uchování kulturních památek. Ptejme se Krista, co máme dělat, na co se máme zaměřit, aby ta Boží vinice – to Boží království rostlo. Možná se máme zapojit v charitě, pomoci na farní akci či zkusit vytvořit novou nebo oslovit souseda, kolegu v práci či spolužáka atd. Především, ale nezapomeňme, že jsme správci a ptejme se opravdu Krista.