Biblické texty najdete zde: http://m.liturgie.cz/misal/03pust/06_00.htm

V uplynulém týdnu jsme mimo jiného byli svědky diskuse, zda roušky zabraňují šíření nemoci COVID-19 nebo ne. Různé názory předních světových odborníků nejsou dány různými znalostmi o velikosti viru a o propustnosti roušky. To znají odborníci velmi dobře. Rozdíl je ovšem v tom, zda nosí roušku jen někteří nebo všichni, tedy k čemu vlastně slouží. Pokud roušku nosí všichni, pak i všichni ti, kteří jsou nemocní, ale ještě o tom nevědí, podstatně sníží počet kapánek, které vyprskají do okolí, a zpomalí se šíření koronaviru. Pokud roušku nosí jen někteří, tak mne rouška příliš neochrání. Tedy pokud ji dobře používám tak zčásti ano, ale skutečně jenom zčásti.

Říkám si, že podobné je to s každým zlem. Pokud se nedopouštím ničeho zlého, tak mne to neochrání před zlem, které mi způsobí druzí lidé, přírodní katastrofy, nemoci, … Příliš mi nepomáhá, že „nosím roušku“, tedy, že se nedopouštím žádného zla. Jistě trochu ano, nemusím si to vyčítat, je to věc druhých lidí, přírody, … Jenže stejně na mne to zlo doléhá a působí mi bolest. Ovšem teď si představte, že by nikdo žádné zlo nekonal, že by všichni „nosili roušku“.

Říkáte si, že je to nemožné, ale vždyť přece u proroka Izaiáše čteme: „Vlk bude přebývat s beránkem, levhart si lehne vedle kozlátka, tele a lvice budou žrát pospolu … Pást se bude kráva s medvědicí, … lev bude žrát jako býk plevy. Kojenec si bude hrát nad dírou zmije … Nikdo nebude škodit ani zabíjet na celé mé svaté hoře …“ (Iz 11, 6 – 9a)

Jistě, ano, tak to bude jednou v nebi, ale člověk si také říká, kdo ví jestli? Je vůbec možné, abychom se nedopouštěli žádného zla? Někteří křesťané říkají, že to možné není, že lidská přirozenost je v jádru zkažená a že jedinou cestou do nebe je, že Kristus nás přikryje svou milostí. Pán Ježíš se tak podle nich stane jakousi „rouškou“ na našich ústech a na našem nosu, abychom zlo nešířili dál.

My katoličtí křesťané věříme tomu, že lidská přirozenost je sice narušená dědičným hříchem, ale že není zcela zničená. Pán Ježíš nás svou smrtí na kříži vykoupil a jednou bude naše lidství oslaveno a my budeme podobni Kristu zmrtvýchvstalému. V nebi nebude zlo ne proto, že budeme všichni chodit s „rouškou“, ale protože budeme všichni zdraví!

Na kříži se Kristus stal hříchem a plně zakusil kam až hřích vede. Evangelisté Matouš i Marek zaznamenali jen tuto Kristovu větu na kříži: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“ Hřích, který vede k absolutní opuštěnosti od lidí i od Boha. Ježíš – Svatý Boží – který nese všechny hříchy světa. Ježíš je jedinou vakcínou a jediným lékem na veškeré zlo. Přihlasme se ke Kristu ukřižovanému a vzkříšenému, aby také nás vysvobodil z moci zla a hříchu. Není jiná cesta.

Je ovšem někdy těžké přihlásit se ke Kristu, protože to neznamená přihlásit se k tomu, kdo je mocný, slavný a oblíbený, ale znamená to přihlásit se k tomu, kdo je opovržený, opuštěný od lidí, … potupený, nevážený. Jenže on přece nesl naše utrpení, obtížil se našimi bolestmi, … byl proboden pro naše nepravosti, rozdrcen pro naše zločiny, tížily ho tresty pro naši spásu, jeho rány nás uzdravily.“ (srov. Iz 53,3-5)

Přihlásit se ke Kristu znamená přihlásit se k tomu, kterého odsoudila Velerada, kterému se vysmívají vojáci, velekněží, učitelé Zákona, starší i ti, kdo jen přecházejí okolo, který je pro farizee, velekněze a mnoho dalších jen podvodník. Přihlásit se ke Kristu k tomu nestačí jen naše síly, jak to dobře poznal Petr. Přihlásit se ke Kristu znamená ponořit se do Boží lásky a přes všechny naše nedostatky, chyby a hříchy zakusit, že jsme Bohem milovaní. Hned se nezměním, hned se neuzdravím, hned nebudu svatý, ale hned se mohu ponořit do Boží lásky – přihlásit se ke Kristu, který otvírá i můj hrob a vede mne do Svatého města.