Gilbert K. Chesterton kdysi řekl, že přijde doba, kdy lidé budou demonstrovat za to, že tráva je zelená. A my můžeme říct, že ta doba už je dávno tady. Ve Francii před několika lety proběhly velké demonstrace, že rodina je otec, matka a děti. Přesto se již druhý školní rok ve Francii vyplňuje do formuláře rodič 1 a rodič 2. Věci, které se ještě v první polovině 20. století zdáli zřejmé a neotřesitelné, jsou najednou zpochybňovány.

V jednom pořadu jeden kněz řekl, ale to by pak manželství mohlo znamenat třeba Vy a zde tyto tři židle. A paní redaktorka se zcela klidně zeptala: „A proč ne?“ V naší zemi ještě takové myšlenky způsobují určité rozpaky a přijdou většině lidí bláznivé, ale já se ptám: „Na jak dlouhou dobu? Jak dlouho to bude trvat, než to většině lidí přijde normální?“

Člověku se skoro zdá, že nauka 1. vatikánského koncilu, že existují pravdy rozumu dostupné (hlavně samotné poznání existence Boží) a že lidský rozum nebyl dědičným hříchem zcela zničen, ale jen zatemněn, je sice pěkný pokus najít cestu mezi absolutizací rozumu racionalismem a na druhé straně absolutizací víry fideismem; ale že skutečnost je jiná. Nakonec by se chtělo dát za pravdu spíše Martinu Lutherovi, když říká: Ale děvka ďáblova, rozum, ta krásná běhna, přichází, a chce být chytrá, myslí si, že to, co říká, pochází z Ducha svatého; kdo nám pak pomůže?“ (kázání ve Wittenbergu, 17. 1. 1546)
Nakonec to vypadá, že pokud odmítneme svědectví bible o stvoření člověka jako muže a ženy, tak nám schází pevný bod, kterého se chytit a veškeré rozumové argumenty mohou být zpochybněny. Tím nechci popřít smysluplnost úsilí mnoha lidí hájit manželství jako svazek muže a ženy rozumovými argumenty jako např.: 1. Dítě má právo znát svůj původ a jména svých biologických rodičů. 2. Manželství je základem pro rodinu, chrání ženu a děti. 3. Muž a žena mají každý nezaměnitelnou roli ve výchově. 4. Hrozí ztráta svobody slova. …

Jenom mi přijde, že každý argument se dá nějak vyvrátit a popřít. Na jednu stranu je určitě dobře podpořit přirozený rozum, filozofické vzdělání a ukázat nesmyslnost destrukce myšlení. Na druhou stranu platí i to, že rozum potřebuje podporu Božího slova – bible – stejně tak jako Boží slovo potřebuje podporu rozumu, který je také Božím darem.

Nabourání Božího plánu s manželstvím ovšem nezačalo tím, že se zpochybňuje, že jde o svazek muže a ženy. Rozklad začíná tam, kde už se nejedná o výlučný a celoživotní svazek. Pokud odmítneme, že Kristus vrací manželství k původnímu Božímu plánu, když cituje 1. knihu Mojžíšovu: „Proto opustí muž otce i matku, připojí se ke své ženě, a ti dva budou jeden člověk.“ Tak pak už můžeme postupně odmítnout i to, že manželství je svazek muže a ženy, a nakonec i to, že je svazkem dvou lidí a skončíme u té redaktorky a tří židlí.

Víte, mě teď vůbec nejde o to soudit ty, kteří se rozvedli a znovu sezdali. Takoví lidé potřebují především pomoc. Mne jde o to spolu s Ježíšem bránit to, co je správné. Já sám dělám spoustu chyb a také vědomé chyby – tedy hříchy – a vím, že platí nesuďte a nebudete souzeni. Tady platí ona věta papeže Františka: „Kdo jsem já, abych ho soudil?“ Nikdo z nás nemá právo soudit člověka jako takového soud je záležitostí Boží. To ovšem neznamená, že bychom neměli pokorně poznávat, co je správné a co správné není.

Jsou lidé, kteří v manželství prožívají velmi náročné okamžiky, a přesto hledají cestu, jak tento vztah zachránit. Jsou rodiny, kde jeden z manželů toho druhého opustil, a on přesto vnímá, že manželský slib trvá a nemůže být jen tak zrušen. Jsou gayové a lesby, kteří neuzavřeli registrované partnerství a snaží se nežít sexuálně. Říct těmto lidem, že žádná pravidla neplatí a že vše je dovoleno není projevem lásky. Láska bez pravdy nikdy nebývá pravou láskou. Je to kudla do zad jejich snaze často tak úporné, snaze, která i mě inspiruje snažit se o to lepší. Jsou to lidé, kteří se sice dopouštějí chyb a hříchů, ale přesto svým životem svědčí o Boží lásce, o síle přirozeného rozumu a kráse Božího slova.