Nedávno jsem se stal svědkem jedné rozepře mezi otcem a synem. Vzhledem k tomu, že synovi je 18 let, tak jde o věc zcela běžnou, ovšem téma toho sporu běžné nebylo. Táta chtěl, aby mu syn pomohl očesat jablka v neděli, vzhledem k tomu, že bude brzy mrznout. Syn to vnímal tak, že v neděli přeci nebude pracovat, že láska k Bohu a zachovávání Božích přikázání má přednost před nějakými jablky ba dokonce i před láskou k tátovi. Nutno dodat, že tenhle kluk pomáhá tátovi docela hodně a že rozhodně nešlo jen o nějakou lenost.

Co má tedy přednost: láska k Bohu nebo láska k bližnímu? Zdá se, že dnešní evangelium mluví jasně. První přikázání je, abychom milovali Pána, svého Boha, celým svým srdcem a teprve druhé přikázání zní: „Miluj svého bližního jako sám sebe.“ Vypadá to, že důležitější je láska k Bohu, kde milujeme Boha z celého srdce, celou duší, celou myslí a celou svou silou. A to dnešní první čtení nám ukazuje, že k lásce k Bohu patří i to, že budeme zachovávat všechny jeho zákony a příkazy.

Zdá se, že je to tak. Ovšem ptát se, zda je víc láska k Bohu nebo k bližnímu je asi podobně nesmyslná otázka jako se ptát, zda je víc P. Maria Lurdská nebo P. Maria Fatimská nebo P. Maria Mcelská. Je přece jenom jedna P. Maria a podobně je jen jedna opravdová láska. Ježíš nás učí, že láska k Bohu a k bližnímu se hluboce prolínají, když v 25. kapitole Matoušova evangelia říká: „Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali.“ (Mt 25, 40)

Znamená to tedy, že druhému máme vždy pomoc bez ohledu na desatero? To rozhodně ne! To by mohlo připomínat vtip o policistech, kteří sledují, jak zloději vykrádají banku. Přiběhne k nim rozčílená paní a ptá se, proč nic nedělají, proč nezasáhnou. Oni jen pokrčí rameny a řeknou: „Když my nevíme, zda máme pomáhat nebo chránit.“ Jistěže nemůžeme pomáhat druhým v něčem, co je zlé. To není opravdová láska. Jak ovšem rozpoznáme dobro a zlo?

Od toho zde máme desatero, Ježíšovo horské kázání, další místa v bibli a učení církve. Možná jsou některé morální požadavky církve málo odůvodněné, někdy k nám promlouvají církevní dokumenty nesrozumitelným jazykem, ale bez učení církve i v morální oblasti se neobejdeme. Víme, že se stejnou biblí vnímají protestanté a evangelikálové požadavky Písma různě. Písmo vznikalo ve společenství církve, společenství církve vedené Duchem sv. rozhodlo, co patří do bible a společenství církve vedené Duchem nám Písmo vykládá.

Je nám jasné, že pomáhat někomu krást nebo zabíjet nebo někoho obelhávat, je vždy špatné, ale jak je to s těmi jablky? Jak je to s tou nedělní prací? Pán Ježíš, když porušoval sobotu on anebo jeho učedníci, tak dost často dával rozumové argumenty a připomínal, že sobota je tu jako Boží dar pro člověka, a ne člověk pro sobotu. Církev nám říká, že o nedělích a dalších zasvěcených svátcích jsou věřící vázáni povinností zúčastnit se mše; kromě toho se zdrží práce a činností, které jsou na překážku bohoslužbě a radosti, vlastní dnu Páně nebo náležitému duševnímu i tělesnému zotavení. (Kán. 1247)

Česání jablek ze 2 nebo 3 stromů opravdu porušení nedělního klidu není zvláště, když hrozí jejich zmrznutí. Víme, že o žních dávali kněží hromadně dispens od nedělního klidu a někteří při žních i pomáhali. Ten kluk nakonec svou chybu uznal a tátovi se omluvil. Láska k Bohu a k lidem zkrátka patří k sobě a každý, kdo se je snaží oddělit, tak nakonec skončí bez lásky. Ať už jsou to lidé, kteří škrtnou Boha a chtějí dělat vše pro lidi, a pak zde máme komunismus s desítkami milionů obětí. Nebo jsou to ti, kdo škrtnou lásku k lidem, a máme zde zákoníky a farizeje, kteří nakonec ukřižují i vtěleného Boha.

Ovšem nebuďme k zákoníkům Ježíšovi doby nespravedlivý ten z dnešního evangelia odpověděl rozumně a sám Kristus mu říká: „Nejsi daleko od Božího království.“ Bůh nás nenechává bez pomoci a pokud opravdu chceme mít rádi Boha a druhé lidi, tak nám dává světlo, co je opravdová láska skrze bibli, učení církve, náš rozum, …